بلاگ

تاریخچه رولکس دیتونا

با توجه به مزایای آشکار عملکرد ترکیبی ساعت مچی/کرنومتر کرونوگراف، مدل‌های اولیه رولکس بین افراد زیادی از حرفه‌های مختلف از پزشکی گرفته تا نیروهای مسلح و به طور گسترده ورزش موتوری – از جمله افسانه مسابقات، انزو فراری – محبوب شدن.

تکامل کرونوگراف رولکس تو ۲۰ سال بعدی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۶۳، این برند اولین مدل دیتونا رو عرضه کرد. این ساعت که با کالیبر دست‌پیچ Valjoux 72 کار می‌کرد و به افتخار پیست بین‌المللی دیتونا در فلوریدا نام‌گذاری شده بود، مشارکت رسمی رولکس با این پیست در سال قبل رو جشن می‌گرفت و ارتباط بین کرونوگراف‌های رولکس و ورزش موتوری رو تثبیت می‌کرد.

به همین خاطر، تبلیغات دیتونا با افتخار شعارهایی مثل “ما این رو اختراع کردیم تا سرعت یه ماشین مسابقه‌ای ۷ لیتری رو اندازه بگیریم” رو نشون می‌دادن. جالبه بدونید که تبلیغات اولیه این ساعت جدید که یه کم زیاده‌روی کرده بودن، نشون می‌دن که یکی از اسم‌های احتمالی برای دیتونا، “لمان” بوده، به افتخار مسابقه معروف ۲۴ ساعته فرانسه.

نسل اول دیتونا ویژگی‌های طراحی داره که نشون‌دهنده اصالت مسابقه‌ایش هستن و اون رو از کرونوگراف‌های قبلی رولکس متمایز می‌کنن. این ویژگی‌ها شامل قاب تاچیمتر از جنس استیل یا اکریلیک (برای اندازه‌گیری سرعت متوسط) در کنار صفحه و زیرصفحه‌هایی با فرمت سیاه/سفید یا سفید/سیاه که به راحتی خونده می‌شن (مخصوصاً اگه کاربر پشت فرمون و با سرعت به ساعت نگاه کنه) هستن. برای اطمینان از ضد آب بودن، دکمه‌های پیچی هم در سال ۱۹۶۵ اضافه شدن.

باید بگم که دیتونا یه موفقیت فوری نبود. فروش اولیه کُند بود و خیلی از فروشنده‌ها دیتونا رو با تخفیف‌های سنگین عرضه می‌کردن تا موجودی راکدشون رو بفروشن. اما، عمدتاً به لطف افراد مشهوری که از این ساعت استفاده می‌کردن مثل پل نیومن بازیگر-راننده مسابقه و شبکه تأثیرگذار فروشنده‌ها و مشتری‌های ایتالیایی، نسل دوم دیتونا – که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد – سریعاً به یه موفقیت فروش تبدیل شد که لیست انتظار چندین ساله داشت.

اولین مدل این سری که از موتور اتوماتیک استفاده می‌کرد، این دیتونای جدید با یه موتور El Primero از زنیت که به شدت اصلاح شده بود کار می‌کرد؛ موتوری که رولکس حدود ۲۰۰ تا تغییر روش اعمال کرده بود. علاوه بر موتور، نسل دوم دیتونا از کریستال یاقوت مقاوم در برابر خش به جای پلکسی گلاس استفاده می‌کرد، گزینه قاب اکریلیک رو حذف کرده بود، اندازه‌ش رو به ۴۰ میلی‌متر افزایش داده بود، از “محافظ‌های تاج” استفاده می‌کرد و طراحی حلقه متضاد برای زیرصفحه‌ها رو معرفی کرده بود.

به‌روزرسانی جدی بعدی ۱۲ سال بعد با نسل سوم اومد. برای این نسخه، رولکس از یه موتور کاملاً جدید داخلی استفاده کرد که کالیبر ۴۱۳۰ نام گرفت. این مکانیسم جدید که باز هم خودکوک بود، ۷۲ ساعت ذخیره انرژی و یه سیستم کلاچ عمودی کارآمدتر داشت. از نظر طراحی، دیتونای نسل سوم خیلی از نسخه قبلیش دور نشد و مهم‌ترین تغییرات شامل تغییر نشانگرهای ساعت از حالت “خطی” باریک به شکل “سر پیکان” پهن‌تر و جابجایی نمایشگرهای زیرصفحه ۶ و ۹ ساعت بود. البته تا سال ۲۰۱۶، که رولکس مدل ۱۱۶۵۰۰ رو با قاب سرامیکی مشکیش معرفی کرد که یادآور ظاهر و حس دیتوناهای نسل اول با قاب اکریلیک بود که حالا محبوب شده بودن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *